Android Spelutveckling

Många gillar att spela spel andra att skapa spelen, endel är creativa och har oftast någon ide om ett spel, men kan inte förverkliga drömen p.g.a brist på programmerings kunskaper. Idag kan alla skapa ett spel utan att vara java programmerare eller dylikt, det finns endel program som kallas för drag and drop som gör det enkelt att skapa den iden du har!

– Nybörjarguide Android Spelutveckling

Google Play Store är mättad med många väldigt många spel, allt från små enkla 2d spel ex. Flappy Bird till komplexa mer avancerade 3d spel som Dead Trigger 2. Nu finns även den populära Grand Theft Auto tillgängligt att spela på mobilen. Endel utvecklare är mycket framgångsrika (och rika) medans andra kämpar fortfarande och drömer om att en dag bli rika på det dom tycker om att göra. Här är några viktiga saker att tänka på innan man kör igång utveckling av ett spel.

– Viktiga verktyg

Innan du börjar utveckla ett spel måste du välja några verktyg att jobba med. Den vanligaste verktyget för Android app utveckling är Android Studio. Om du inte är bekant med Android Studio så kan du hitta massor av tutorials på nätet om just Android Studio för nybörjare tutorial. Programmeringsspråket du jobbar med i Android Studio är Java. Om du inte kan java språket eller behöver hjälp med så rekommenderar jag att du köper en bok ex. java för nybörjare. Sedan finns det något enklare verktyg som Corona SDK baserad på programmerings språket LUA, väldigt enkelt att lära sig tilskillnad från java. Gamemaker, Stencyl och Gamesalad är väldigt enkla drag and drop utvecklar program, du får klart ett enkelt spel på några timmar. Oftast kostar dom några hundralappar dessa drag and drop programmen och är något begränsade.

– Ge inte upp!

Det är aldrig en bra idé att ge upp. Om du lägger in en hel del tid i din app för att sedan ge upp, är inte bra. Hitta ett sätt att övervinna alla hinder som kommer i din väg. Kom ihåg att det är en härlig känsla att slutföra ett projekt och sedan bli framgångsrikt.

– Göra något original

Även om detta låter ganska självklart, det fanns en våg av stil Flappy Bird spel som gick att ladda ner på Play Store när alla hörde hur mycket pengar kunde tjänas av denna idén. Vad gjorde spelet så framgångsrikt var att det var original, enkel och lätt att lära sig men svårt (nästan omöjligt) Att bemästra. Det finns många exempel på originalspel som har haft enorma framgångar. Ett exempel är företaget Rovio. Rovio är kända för sit spel angry brids det görs till och med en film baserad på Angry Birds, innan genombrottet visste ingen vilka dom var trots att dom utveklat ca.64 spel. Ingen gillar en copycat, och du kan knappast göra några stora pengar på ett sådant spel, du kommer högst sannolikt inte att göra den där nästa hit spelet som du skulle ha gjort om du just kom på något eget originellt. Det är också mycket tillfredsställande att göra något som ingen annan har kommit på denna mobilspels värld. Det är alltid bättre att göra en originalprodukt än att släppa en kopia på någon annans spel och ta åt sig äran för något du intevar först med att göra.

– Enkelt är bäst

Om man tittar på dom aktuella trenderna på marknaden vi menar dom mest framgångsrika spelen som är några av dom mest grundläggande begreppen du kan tänka dig. Iden är att göra dem så enkelt samtidigt är dom också roliga och mycket beroendeframkallande. En alltför komplicerat spel är inte värt en användarens tid som vill fördriva tiden på bussen eller tåget. Mer komplicerade spel är helt acceptabelt på konsoler och PC, men i allmänhet dom flesta människor orkar eller vill inte spela för mer än ett par minuter på sin telefon. Det finns undantag förstås, som GTA och Dead Trigger eller liknande spel som är väldigt framgångsrika samtidigt som den erbjuder en mycket uppslukande spelupplevelse. Men eftersom detta kommer att bli ditt första spel som nybörjare är vårt tips att hålla spelet relativt enkelt och när du lärt dig grunderna kan du gå vidare och göra spel som är lite mer komplicerat.

– Testa

Detta är utan tvekan det viktigaste steget i spelutvecklingen. Testa spelet och korrigera för om du bortser från alla fel en gång, kommer spelaren inte att lita på dig som utvecklare. Låt alltid en tredje part, som en vän, familjemedlem, etc att testa din app. Du kan också utveckla testfall i själva appen att testa. Bara att få någon att använda din app för ett tag och låta dem testa vanliga saker kommer att vara mycket fördelaktigt. Släpp inte en buggig produkt som du vet om, för det kommer att förstöra namnet på ditt spel och kommer att bli svårt att återhämta sig. Se till att appen är perfekt om möjligt innan release.

– Sammanfattning

Med lärdom av detta råd, hoppa in i en värld av spelutveckling! Det kräver övning och en hel del forskning för att verkligen göra ett bra spel, men vad gör ett spel bra är dess enkelhet och originalitet. Var noga med att beta testa innan den släpps, annars kommer det att bli svårt att återhämta sig från en buggig spel som är släppt. Be någon testa appen några dagar.